Taip jau nutiko, jog dažnai įvairių profesijų atstovai vadovaujasi patarle: „Batsiuvys be batų“. Dažniausiai taip jau būna, kad pas laikrodininką neveikia laikrodis, o pas batsiuvį – suplyšę batai. Ne išimtis ir ryšiuose su visuomene. Nors ši veikla – tai reputacijos kūrimas ir nuolatinis konsultavimas jos klausimais, pati ryšių su visuomene profesija visuomenėje turi pakankamai prastą reputaciją. Tik nedidelė jos dalis suvokia, kad ši veikla yra gera ir tinkama.

Tenka pripažinti, jog ir mes, komunikacijos specialistai, patys esame atsakingi už tai, kokia RsV reputacija yra susiformavusi šiandien ir kokios mintys apie mus sklando visuomenėje. Paskendus nuolatinėje darbų virtinėje, mums lieka per mažai laiko papasakoti apie tai, kas iš tiesų mes esame, ką veikiame ir ko siekiame. Be to dažnai savo profesijos reputacijai mes kenkiame ne tik nieko nedarydami, bet, priešingai, ir veikdami. Neretai man tenka sutikti žmonių, kurie savo veiklą įvardija kaip ryšius su visuomene, nors iš tiesų jų darbas su tuo neturi nieko bendra. Pavyzdžiui, internete kartą teko matyti „ryšių su visuomene“ agentūros svetainę, kurioje prie teikiamų paslaugų kaip vienas iš problemos sprendimo ir viešinimo būdų buvo nurodyta bado akcijos organizavimo galimybė – esą: „Jei reikės, mes už jus pabadausime“. Tokią paslaugą, kai sukuriamas dirbtinas įvykis, kilęs ne iš savų pažiūrų ir įsitikinimų, vadinti ryšiais su visuomene būtų absurdiška, todėl veikiau tą reikėtų aiškiai įvardinti kaip žmonių apgaudinėjimą.

Plačiai vyraujantį požiūrį į ryšius su visuomene galima pastebėti jau vien paklausius politikų ir visuomenės veikėjų – jiems kalbant apie „piarą“ šiai veiklai beveik visada priskiriamas neigiamas atspalvis. Šiems žmonėms siekiant sukritikuoti oponentą dažniausiai sakoma, jog pastarasis „užsiima piaru“, „čia viešieji ryšiai“ ir pan. Labai dažnai asmenys, kurie vysto aktyvią komunikaciją, tokių žmonių yra apibūdinami, kaip nieko doro nenuveikiantys ir tiesiog bandantys pasinaudoti viešaisiais ryšiais. Visuomenėje dominuoja nuomonė, jog RsV specialistai užsiima žmonėms nesuprantamu akių dūmimu, kad jie naudoja tam tikras slaptas technologijas bandydami jais manipuliuoti. Paradoksalu, tačiau būtent toks šiuo metu yra mano profesijos įvaizdis. Ir tik šioje sferoje dirbantys žmonės suvokia, jog iš tiesų viešumoje dominuojanti RsV samprata tėra tik nesuprantami šios veiklos atspindžiai – iš tiesų tokie dalykai su tikruoju „piaru“ neturi nieko bendra.

Imu galvoti, kur dingo tikroji šios veiklos sampratos pusė? Juk, mano nuomone, RsV yra gera, pozityvi, gerbtina profesija, kurią rinktis ir išmanyti turėtų daugelis žmonių, negalvodami, jog šie specialistai veikia kažką blogo. Esu įsitikinęs, jog „piaras“ yra socialios, bendraujančios visuomenės pagrindas. Gyvenant pasaulyje, kuriame vis dažniau reikia keistis informacija, komunikacijos profesionalo vaidmuo tampa ypač svarbus. Tokioje aplinkoje nuolat daugėja asmenų, norinčių skleisti žinią apie save, tačiau dauguma jų susiduria su paprasta problema – ne visi tą sugeba. Todėl dažnai man yra juokinga klausytis pastebėjimų, kuomet sakoma: „Šitas politikas kalba pats, o šitam politikui kalbas rašo“. Juk iš tiesų nei viena nei kita negali būti smerktina. Ar politikas pats rašo savo kalbas, blogą, prižiūri savo Facebook’o puslapį, ar kažkas tą daro už jį, esmės nekeičia – abiem atvejais skaitytoją pasiekia to paties žmogaus mintys, kurioms pastarasis pritaria ir nori jomis pasidalinti. Juk ne visi medikai, verslininkai ar politikai iš prigimties yra puikūs komunikatoriai, ne visi jie žino, kaip efektyviai papasakoti visuomenei apie tai, ką gero ir naudingo jos labui jie nuveikia. Taigi šiuo atveju komunikacijos specialistas žmogui, nemokančiam komunikuoti, paprasčiausiai padeda tinkamiausiu būdu tą padaryti.

RsV veikla, mano giliu įsitikinimu, ypatingai nei bet kuri kita yra skaidri ir paremta pasitikėjimu. Tai gana sunkiai išmatuojami dalykai, tačiau tiesa yra tokia – vienas netinkamas žingsnis, vienas apsimelavimas ar apgavystė gali be galo pakenkti vystant ryšius su visuomene. Tokiu atveju niekada negali žinoti, kada šie netinkami tavo darbai išlįs, be to, greičiausiai jie pasirodys būtent tada, kai nuo to priklausys konkretaus tavo darbo rezultatas. Matematika čia paprasta – jei vieną kartą padarei netinkamą žingsnį, kažką apgavai, nupirkai, iškart tampi labai pažeidžiamas, susvyruoja tavo reputacija. Neigiamos pasekmės tokiu atveju tiesiogiai paliečia ir klientą, nes kiekviena apie jį pasakyta mintis dėl prieštaringų tavo paties žingsnių automatiškai taip pat tampa nepatikima. Žmonėms paprasčiausiai nieko nebereiškia tiesiog imti ir pasakyti: „Kas jau kas, bet tu gal verčiau patylėk“.

Todėl visi ryšių su visuomene specialistai, turi atsakingai įvertinti kiekvieną savo žingsnį. Teisingai veikdami ir atrasdami laiko aplinkiniams paaiškinti, kas mes iš tiesų esame, ką veikiame ir ko siekiame, galėtume tikėtis ryškaus postūmio, kuriant ir palaikant ne tik klientų, bet ir savo profesijos reputaciją.